fredag, april 13, 2012

Mjöd från Finland

Idag lagas det mjöd. Eller egentligen blandade jag ihop ingredienserna redan igår och kommer att tappa upp de på flaskor idag.

Tidigare har jag alltid lagat mjöd av receptet som finns på farinsocker paketet. Nu googlade jag runt lite för att kolla om det fanns några spännande variationer. Jag googlade på “Mjöd”, förstås, och kom till recept med öl i. Konstigt, vi har då aldrig haft öl i våran mjöd…. Googlade vidare och kom till sist underfund med att det finns en dryck i Sverige som heter mjöd och innehåller öl… Vår mjöd i Finland, eller Sima som det heter på finska är en annan dryck. Alltid lär man sig någonting nytt!

IMG_0002-8

Det som jag hittade mer var ett recept där de använde citron och apelsin för syran, det har jag även i vår mjöd i år.

8 l vatten

500 g socker

500 g farinsocker

2 citroner

2 apelsiner

2 “ärter” jäst

2 kommentarer:

  1. det är nog många också här i finland som lägger öl i sitt mjöd. själv tycker jag inte det ska vara öl i...

    SvaraRadera
  2. Okej! Jag har bara aldrig råkat stöta på det tidigare.

    SvaraRadera