lördag, maj 12, 2012

Gör dina egna kritor

IMG_0001

Jag rörde om i formarna med en tandpetare och fick en tandpetarkrita på köpet.

Hittade lite kritstumpar i dotterns rum och bestämde mig för att försöka laga egna kritor. Det var min första gång, som jag experimenterade med detta. Har hört att man kan göra det, men hade ingen mer information. Men vad då- det är ju kul att experimentera.

Det här skall du INTE göra:

  • Smälta kritorna i mikron –> brand
  • Smälta “plast” kritor –> en smulig massa
  • Använda formar som det är svårt att lösgöra kritorna från –> ojämnt och skrovligt resultat.

Efter lite misslyckanden, började jag så googla om saken. Det visade sig att det bästa är att smälta kritorna i ugnen (ca 250 grader 5-10 min). Man gör det direkt i de silikon formar som skall ge kritorna deras slutliga form. Har du formar som inte tål ugnsvärmen? Då kan du också smälta kritorna i vattenbad.

Kritorna bör vara VAXKRITOR.

IMG_0004

Kapa kritorna i mindre bitar och sortera dem enligt färger du vill kombinera

IMG_0005

Jag använde mig av små påsar då jag smälte kritorna i vattenbad. Har man större mängd kritor går det bra med en gammal konservburk.

IMG_0006

Nu när jag är några erfarenheter rikare skall jag leta efter mera kritor, så jag kan göra mer. Det var kul!

Lagom pyssel en regnig och stormig dag som idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar