onsdag, mars 21, 2012

Nu kan våren komma!

Solen sken så fint igår och det var härligt varmt ute. Jag bestämde mig för att välkomna våren och småfåglarna med att binda ihop ett risigt fågelbo.

Såhär gjorde jag:
Jag tog några långa raka vide pinnar och fäste dem vid varandra på mitten.
Efter det började jag väva runt med tunna, långa björkris (till det passar häng-björken med sina långa grenar bäst). Till att börja med kändes det rätt så hopplöst. Riset ville inte hållas på plats, spretade hit och dit. Vide käpparna ville inte fördela sig i jämna mellanrum. Men tji den som ger sig!
När jag kommit några varv och bottnen var vävd, band jag ihop vide käpparna i toppen så att jag fick en rund och fin form. Jag fortsatte väva ytterligare några hela varv innan jag byggde upp ingången till boet.
Väl uppe vid toppen blev det lite trångt och petigt att få de sista björkrisen virade. (Ta kortare ris, så går det lättare). Nu hade jag ett mycket risigt och spretigt fågelbo som behövde trimmas innan upphängning.
Efter lite trimmande av långa kvistar som stack ut och överlånga vide-pinnarna i toppen var fågelboet färdigt för upphängning. Har aldrig fått någon inneboare i mina ris-fågelbon. De kan väl delvis bero på att hålet inte har den rätta storleken. Men för mig är de trevliga som trädgårdsprydnader även utan fåglar (nog för att det sku vara trevligt om någon ville flytta in :).
Sommar stuga uthyres!

1 kommentar:

  1. Vad fint! Tänkte redan att vad hyr du ut för sommarstuga :-) Har tänkt tanken några gånger att vi skulle hyra en stuga för någon vecka..
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera