fredag, mars 23, 2012

Brickor


Jag var till loppis och köpte två brickor av bambu (0,50€/st). De var inte direkt i min smak med sina turistmotiv på. Men med lite fixande blir de fina.
Jag började med att sandpappra baksidan och målade den vit med några lager Helmi inomhus färg. Färgen är lätt att måla, den är fullständigt luktfri, vattenlöslig och torkar relativt snabbt. Kom ihåg att skydda bordet med en vaxduk eller annat plast.

Därefter sandpapprade jag bildsidan/ ovansidan på brickan så att tyget skulle fästa bättre och för att trycket inte syns genom tyget. Tygbiten som skall limmas på brickan bör vara minst 3-4 cm större än brickan runtom, då går lätt att skära bort överhänget när limmet torkat.

Jag har färdig blandat decoupage lim (två delar trälim och en del vatten) som jag penslade på baksidan av hela tyget.



Efter det lägger du ned tyget med baksidan mot brickan. Stryk tyget mot brickan med fingrarna, från mitten och ut mot kanterna. Försök få bort luftbubblorna så att tyget fäster mot brickan överallt. Nu stryker du lim över tyget ytterligare en gång och låter det torka i några timmar.

När limmet har torkat och tyget har blivit hårt går det lätt att skära av med en mattkniv. Skär från undre sidan och låt kniven följa brickans kant.

Nu är brickan nästan färdig. För att den skall hålla lite spill och av torkning behöver du ännu lacka den.
Efter två lager lack och någon timmes torkning är brickan färdig att använda. Jag använde mig av helt vanligt halvmatt lack.

Här är samlingen brickor vi har fixat. En brokig skara :) Sonen ville förlänga livet på sin favorit Ed Hardy t-skjorta. Dottern använde sig av en Benetton t-skjorta som blivit för liten och jag valde två olika rosa rutiga tyg.

Varför inte låta barnen rita på tyg och limma bilden på brickan. En perfekt morsdagspresent!

Nu kan vi bjuda på kafferep i trädgården!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar