lördag, juni 16, 2012

Rabarber paj

Rabarber och försommar är en så bra kombination. Rabarber är gott och går att använda till flera olika saker som paj, saft, sylt, kräm mm. Rabarberns syrliga smak gör att det blir fräscht och inte för sött och klibbigt i sommarvärmen. I år har jag hunnit laga rabarberkräm och nu senast igår en rabarber paj.

IMG_0003

Recept på rabarberpaj med gräddfil

150 g margarin

1 1/4 dl socker

1 ägg

1 1/2 dl vetemjöl

1 1/2 dl grahamsmjöl

1/2 tsk bakpulver

Ovanpå

4 dl rabarber

1 burk (2 dl) gräddfil

1/2 dl socker

1 tsk vaniljsocker

Vispa margarinet och sockret till skum, tillsätt ägget under vispning. Blanda de torra ingredienserna och rör ner dem i smeten. Bred ut smeten i en smord pajform. Strö ut rabarberbitarna och häll över gräddfilsblandningen. Grädda i ugnen i 200 grader ca 25 min.

Den här pajen blir jätte god även med blåbär.

Jag kunde ha haft lite mera gräddfil då jag lagade min paj, men den var god även såhär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar